Gå til sidens indhold

Vurderingsstyrelsen går i dialog med boligejerne

Dialog med boligejerne er centralt i at genskabe tilliden til de offentlige ejendomsvurderinger. Derfor har Vurderingsstyrelsen styrket dialogen med boligejerne om de nye årsomvurderinger, ligesom dialog med boligejerne vil være en høj prioritet, før, under og efter de nye vurderinger bliver udsendt fra midten af 2020 og frem.

De nye ejendomsvurderinger vil i langt højere grad end tidligere være baseret på dialog med og input fra de danske boligejere. Allerede nu arbejder Vurderingsstyrelsen på at styrke dialogen med boligejeren. Det er blandt andet sket i forbindelse med afslutningen af de ca. 125.000 årsomvurderinger, som Vurderingsstyrelsen gennemfører af ejendomme, der er ændret væsentligt i løbet af året.

Vurderingsstyrelsen tror på, at den styrkede dialog med borgerne vil bidrage til at styrke tilliden til ejendomsvurderingerne:

”Vi har en målsætning om, at alle vurderinger, der bliver sendt ud, er nemme at forstå, velbegrundede og uden de store overraskelser for boligejerne. I forbindelse med årsomvurderingerne har vi derfor haft god dialog med de boligejere, hvor vi har vurderet, behovet var størst. Det har været en succes, og det giver os blod på tanden i forhold til at fortsætte dialogen”, siger Lone Holm Munk, chef for vurderingsfagligt kontor for ejerboliger i Vurderingsstyrelsen.

De ejendomme, hvor der for eksempel er foretaget en tilbygning eller hvor der er kommet en ny lokalplan i perioden 2. oktober 2017 til 1. oktober 2018, har Vurderingsstyrelsen årsomvurderet. Henover årsskiftet har Vurderingsstyrelsen været i kontakt med en række ejere af disse ændrede ejendomme. Det er sket i de tilfælde, hvor boligejerne ikke nødvendigvis er blevet orienteret om de ændringer, der ligger bag den nye vurdering. Derfor har Vurderingsstyrelsen valgt at gå i dialog med dem. På den baggrund er ejerne af mere end 8.500 ejendomme, hvoraf over halvdelen er ejerboliger, blevet hørt forud for i vurderingen af deres bolig.

Vurderingsstyrelsen kalder dialogen for en succes, og forventer, at høringsprocessen vil bidrage til, at antallet af klager over årsomvurderingerne vil forblive på det historisk lave niveau som i 2018.

Dialogen er i højsædet, når de nye ejendomsvurderinger kommer

Når udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger starter i midten af 2020, skal det helst være uden de store overraskelser for boligejerne. Derfor vil Vurderingsstyrelsen også sørge for intensiv dialog med boligejerne op til, under og efter udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger.

”Ejendomsvurderingerne har historisk set været svære at forstå, mens boligejerne ikke har følt sig hørt. Det laver vi om på i forbindelse med de nye ejendomsvurderinger – vi ved nemlig, at ejendomsvurderingerne bliver nemmere at forstå for den enkelte boligejer, mens vores vurderinger får en højere kvalitet, når vi har en god dialog i forløbet”, siger Lone Holm Munk, chef for vurderingsfagligt kontor for ejerboliger i Vurderingsstyrelsen.

Du kan læse mere om de nye ejendomsvurderinger her.

Antallet af klager over årsomvurderingerne faldt i 2018. Læs mere her.

Pressekontakt: 

Presseansvarlig Jesper Christiansen, tlf. 72 37 93 77, jesper.christiansen@vurdst.dk