Gå til indhold

Tre vigtige breve

Alle boligejere vil de kommende år modtage tre vigtige breve fra Vurderingsstyrelsen i deres elektroniske postkasse. Her er de tre breve.

Deklaration

Som noget nyt modtager boligejerne de data og oplysninger, der ligger til grund for den kommende vurdering. Det er fx oplysninger om tinglyste ejendomshandler i området, geodata, plandata og data fra Bygnings- og Boligregistret (BBR). Boligejerne kan tjekke oplysningerne og har mulighed for at gøre indsigelse og give supplerende oplysninger, inden de får deres vurdering.

Se deklarationen (pdf)

Vurdering

Ejendomsvurderingen består af en ejendomsværdi og en grundværdi, som Vurderingsstyrelsen har fastsat ud fra de oplysninger, boligejerne er blevet gjort bekendt med i deklarationen. Der er selvfølgelig mulighed for at klage over vurderingen. Boligejerne får besked, når klageadgangen er åben.

Se vurderingen (pdf)

Tilbagebetalingsordning

Den offentlige vurdering har været suspenderet, så de hidtidige vurderinger er en videreførelse af 2011-vurderingerne. Boligejere, der har betalt for meget i boligskat mellem 2011 og 2020, får penge tilbage. Tilbagebetalingen foregår automatisk, når klagefristen er udløbet. Beløb under 200 kr. udbetales dog ikke. Boligejerne modtager en afgørelse om, hvorvidt de er berettiget til kompensation, efter vurderingerne er sendt ud. Boligejere, der er blevet beskattet af for lave vurderinger i perioden, skal ikke betale ekstra boligskat. 

Se tilbagebetalingsordningsbrevet (pdf)